V Košickom kraji vyrastie Vodíkové údolie, župa naň získala 9 mil. eur

V prvej fáze projektu by mal byť v Košiciach do polovice roku 2027 spustený elektrolyzér, ktorý by zabezpečil ročnú výrobu 170 ton zeleného vodíka. Tá má postačiť pre ročnú spotrebu 10 vodíkových autobusov v kraji, vodíkového člnu, ale aj prepravného vodíkového dronu.

Košický samosprávny kraj (KSK) sa zaradil k lídrom v oblasti vodíkových technológií v strednej a východnej Európe. Získal 9 miliónov eur na projekt Vodíkového údolia EASTGATEH2V a stal sa jedným z dvoch úspešných žiadateľov vo výzve, ktorú vypísala spoločnosť Clean Hydrogen JU v rámci programu Horizon Europe. Vďaka európskym financiám bude môcť Košická župa už v apríli 2025 odštartovať nadnárodný projekt, v ktorom sa spojilo 22 partnerov zo 7 krajín Európy.

„Vodíkové údolie predstavuje udržateľný ekosystém, ktorý zahŕňa výrobu vodíka, jeho distribúciu ako aj spotrebu v rôznych formách. Projekt zahŕňa zem, vzduch aj vodu, keďže s využitím H2 rátame v autobusovej, lodnej aj leteckej doprave v kraji. Vodík je skutočne bezemisnou, respektíve zelenou energiou len vtedy, ak sa vyrobí aj spotrebuje v rovnakom regióne, pričom elektrina použitá na jeho výrobu pochádza z obnoviteľných zdrojov. Vďaka tomuto projektu dokážeme podporiť dekarbonizáciu, znížiť emisie CO2 a zachovať udržateľný rozvoj. Košický samosprávny kraj bude odoberať vyrobený zelený vodík do regionálnych vodíkových autobusov,“ priblížil predseda Košického samosprávneho kraja Rastislav Trnka.

Súčasťou konzorcia, ktoré zastrešuje Košická župa, budú partneri z oblasti energetiky, dopravy a priemyslu zo Slovenska, Holandska, Veľkej Británie, Ukrajiny, Slovinska, Španielska a Nemecka. Projekt je rozdelený do 2 etáp. V prvej by mal byť v Košiciach do polovice roku 2027 spustený 2 MW elektrolyzér, ktorý by zabezpečil ročnú výrobu 170 ton zeleného vodíka. Tá má postačiť pre ročnú spotrebu 10 vodíkových autobusov v kraji, vodíkového člnu, ale aj prepravného vodíkového dronu. Samozrejmosťou bude inštalácia vodíkových čerpacích staníc. V druhej fáze ráta projekt s pridaním ďalšieho 2 MW elektrolyzéra a zvýšením výroby vodíka na viac ako 500 ton ročne. Rozšíriť by sa mala aj flotila regionálnych vodíkových autobusov, pribudne vodíkový smetiarsky voz a ďalšie 3 prepravné vodíkové drony. Súčasťou projektu sú aj štúdie potrebné pre transformáciu už existujúceho potrubia na zemný plyn na vodíkové potrubie.

„Vodíkové údolie Košického kraja prinesie na východné Slovensko viacero výhod pre obyvateľov kraja, ekonomiku aj životné prostredie. Medzi hlavné benefity patria nové pracovné príležitosti v odvetviach ako je priemysel, energetika či výskum. Podpora inovácií a technologického vývoja v regióne pritiahne zahraničné investície a technologické spoločnosti, čo posilní miestnu ekonomiku. V neposlednom rade očakávame, že sa zlepší kvalita ovzdušia v Košickom kraji, keďže vodík ako čistý zdroj energie prispieva k zníženiu emisií skleníkových plynov a škodlivých látok,“ povedal župan Trnka.

Projekt Vodíkového údolia umožní využívanie miestnych obnoviteľných zdrojov energie (solárnej či veternej energie) na výrobu zeleného vodíka, čím sa zníži závislosť od fosílnych palív a zvýši energetická sebestačnosť regiónu. Predstavuje tiež príležitosť pre miestne univerzity, školy a výskumné inštitúcie, ktoré budú môcť spolupracovať na výskume a vývoji technológií spojených s vodíkom. Takto podporí inovácie a zvýši úroveň technického vzdelania v regióne.

Košický samosprávny kraj pracuje na využití vodíka ako zelenej energie v regióne už od roku 2020. Stal sa prvou samosprávou na Slovensku s vlastnou vodíkovou stratégiou. Úspešne implementoval projekt, vďaka ktorému župa zakúpila 10 bicyklov na vodíkový pohon. Spolu so spoločnosťou Kosit založil spoločnosť W2H2 KSK, s.r.o. Kraj tiež vytvoril spoločnosť Autobusová doprava KSK, s.r.o., ktorá koordinuje bezemisnú dopravu v regióne. Na základe memoránd rozvíja spoluprácu s partnermi v oblasti vodíkového priemyslu po celej Európe. Aktuálne implementuje projekt Urýchlenie zavádzania ekologickej vodíkovej mobility v regiónoch EÚ.

Aké sú výhody vodíka?

  • Na rozdiel od solárnej či veternej energie, ktoré sú obmedzené na výrobu elektriny, vodík môže poháňať priemyselné procesy, ťažkú dopravu a slúžiť ako dlhodobý zásobník energie.
  • Produkcia H2 z obnoviteľných zdrojov pomocou elektrolýzy umožňuje nulové emisie CO2, čo z neho robí kľúčový prvok v boji proti klimatickým zmenám.
  • Vodíkové palivové články môžu mať dlhšiu životnosť než batérie, najmä pri intenzívnom používaní. To znamená, že nevyžadujú tak častú výmenu, čím sa znižuje počet likvidačných cyklov a zlepšuje ekologická bilancia celého systému.
  • Vodíkové palivové články majú menšie množstvo toxických materiálov, preto produkujú menej odpadu, ktorý by bolo potrebné špeciálne spracovať alebo zneškodňovať.

Autor/zdroj: Archív KSK
Zverejnil: Mgr. Andrea Štefanová
Vytvorené: 06.02.2025 11:32
Upravené: 06.02.2025 11:35

Udalosti

Zobraziť všetky udalosti

Basic Information in Help of Ukraine ISO 27001