Taktová doprava na Gemeri priniesla viac cestujúcich
Záujem o verejnú dopravu na Gemeri rastie. Pomohla taktová doprava aj vytvorenie nadväzností medzi spojmi.
Počet cestujúcich v regionálnej autobusovej doprave na Gemeri vzrástol. Prispeli k tomu zmeny, ktoré vlani zaviedol Košický samosprávny kraj (KSK) s IDS Východ a dopravcom eurobus, a.s. Na vybraných linkách v oblasti Štítnika, Rožňavy a Dobšinej bola zavedená taktová dopravná ponuka – spoje premávajúce v pravidelných intervaloch v rovnakú minútu počas dňa. Zároveň boli vytvorené systémové nadväznosti medzi autobusovými spojmi.
Tieto kroky, vychádzajúce zo schváleného Plánu dopravnej obslužnosti KSK, mali za cieľ zvýšiť atraktivitu pravidelnej regionálnej dopravy a po zavedení Zónovej tarify IDS Východ od 1. 8. 2024 aj zlacniť cestovanie pravidelným a prestupujúcim cestujúcim.
„Na linkách, kde bola zavedená taktová doprava evidujeme 19% nárast počtu prepravených osôb pri porovnaní údajov za mesiac marec v roku 2024 a v roku 2025. Zároveň boli evidované tržby z cestovného o 6,6 % vyššie. Skutočnosť, že nárast počtu cestujúcich nie je identický ako nárast tržieb súvisí práve so zvýhodňovaním pravidelných cestujúcich, ktorí si od 1. augusta 2024 môžu zakúpiť časové predplatné lístky, ale aj s finančnou úsporou pre cestujúcich, ktorí si už po prestupe nemusia zakupovať nový cestovný lístok pri každom nástupe do autobusu,“ uviedol predseda KSK Rastislav Trnka.
V marci 2024 bolo na dotknutých linkách prepravených 101 694 cestujúcich, o rok neskôr, v marci 2025, ich počet vzrástol na 121 007. Počet ubehnutých kilometrov sa zvýšil zo 158 934 km v marci 2024 na 173 817 km v marci 2025.
Za obdobie marec až máj 2025 bol zaznamenaný nárast počtu cestujúcich o 11,1 % v porovnaní s rovnakým obdobím rok predtým. Vývoj však negatívne ovplyvnili mesiace apríl a máj 2025 v dôsledku 4 týždňov s len štyrmi pracovnými dňami.
Na predmetných linkách došlo aj k miernemu nárastu počtu ubehnutých kilometrov o 9 %, ale objednávka Košického samosprávneho kraja voči dopravcovi bola kvôli úsporám na nevyužívaných spojoch iných liniek bez celkového navýšenia.
Efektívnu koordináciu sa podarilo realizovať aj na spojeniach medzi Košickým a Banskobystrickým samosprávnym krajom vďaka spolupráci organizátorov IDS Východ, s.r.o. a IDS Banskobystrického kraja.
Autor/zdroj:
Archív KSK
Zverejnil:
Mgr. Jana Jánošíková
Vytvorené:
07.07.2025 11:00
Upravené:
07.07.2025 11:06