Rekonštrukcia mosta medzi Kysakom a Veľkou Lodinou je ukončená
Zhotoviteľ dokončil práce v okolí mosta a stavba bola právoplatne skolaudovaná.
Košický samosprávny kraj oficiálne ukončil rekonštrukciu mosta M4959 nad riekou Hornád medzi Kysakom a Veľkou Lodinou, zhotoviteľ po zime dokončil posledné práce v okolí mosta. V rámci dokončovacích prác bol upravený terén, odstránené kamenivo z toku rieky Hornád a pribudol aj zjednocujúci náter na oporách mosta. V uplynulých dňoch bolo vydané kolaudačné rozhodnutie, ktorým bola rekonštrukcia tohto mosta oficiálne dokončená. „Rekonštrukcia tohto mosta bola najväčšou investíciou v rámci opráv mostov v našom kraji v minulom roku, a to finančne aj rozsahom prác. S takýmito projektmi začíname mať čoraz viac skúseností – pred troma rokmi sme zvládli výstavbu mosta v Strážskom, momentálne pracujeme na moste pri obci Sirník. Postaviť nový most medzi Kysakom a Veľkou Lodinou sa nám podarilo za rok a pol od jeho zrútenia, čo, popri byrokratickej záťaži, môžeme považovať za malý zázrak. Ja zaň ďakujem všetkým, ktorí strávili hodiny prác na jeho rekonštrukcii,“ uviedol predseda Košického samosprávneho kraja Rastislav Trnka.
Košický samosprávny kraj uzatvoril most medzi Kysakom a Veľkou Lodinou v auguste 2020. V rámci iniciatívnej mimoriadnej prehliadky na ňom boli zistené deformácie aj trhlina. Aj napriek vylúčeniu premávky z mosta sa nosná konštrukcia v októbri 2020 samovoľne zrútila. Od uzavretia mosta slúžila obyvateľom obchádzková trasa cez osadu Sopotnica. Už v zime 2020 jazdili obyvatelia úsekom cez náhradné premostenie.
Výstavbu nového mosta začala župa v máji 2021, kedy bolo odstránené dočasné premostenie a vydané stavebné povolenie. Počas letných mesiacov prebiehali práce na spodnej stavbe. Kvôli chybám pri výstavbe mosta v minulosti musel byť pôvodný stredový pilier odbúraný. Zhotovený bol nový základ v koryte rieky Hornád a vybudovaný bol aj nový stredový pilier mosta. Nasledovala betonáž nosnej konštrukcie a uloženie nových železobetónových nosníkov. Nový most je dvojpoľový, jeho dĺžka je 56 metrov a šírka je 11 metrov. Košický samosprávny kraj dal nový most do predčasného užívania pred Vianocami minulého roka, od kedy bol úsek opäť prejazdný bez obmedzení.
Práce súvisiace s vybudovaním nových podpier mosta navýšili rozpočet na rekonštrukciu mosta o takmer 260-tisíc eur, náklady sa vyšplhali na viac ako 2 milióny eur. Výstavbu nového mosta nad riekou Hornád financoval Košický samosprávny kraj zo svojho rozpočtu.
Chronológia udalostí na moste pri Kysaku
• August 2020 - mimoriadna prehliadka mosta, na základe ktorej bolo zistené, že je v havarijnom stave (STS 7). Zistené boli deformácie, a to priehyb a trhlina v pracovnej škáre. Košický samosprávny kraj most uzavrel pre všetky druhy dopravy vrátane peších.
• September 2020 - Okresný úrad Košice-okolie vyhlásil mimoriadnu situáciu pre okres Košice-okolie
• September 2020 – KSK otvoril dlhodobú obchádzkovú trasu medzi Kysakom a Veľkou Lodinou
• 31. 10. 2020 – most sa samovoľne zrútil
• December 2020 – búracie práce a odstraňovanie sutín mosta
• Január 2021 – sprejazdnené náhradné premostenie
• Máj 2021 – začiatok výstavby nového mosta
• 22. 12. 2021 – sprejazdnenie mosta v rámci predčasného užívania stavby
• Máj 2022 – oficiálne ukončenie rekonštrukcie a skolaudovanie mosta
Autor/zdroj:
JUDr. Anna Terezková
Zverejnil:
Ing. Peter Kupčík
Vytvorené:
18.05.2022 13:00
Upravené:
24.01.2023 16:07