Košická župa vypracuje štúdiu realizovateľnosti D1 na Zemplín
Spomedzi všetkých žúp na Slovensku má Košický kraj najmenej kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest. Najvyťaženejším úsekom v župe je práve trasa medzi Košicami a Michalovcami.
Košický samosprávny kraj (KSK) naďalej pracuje na tom, aby vláda čo najrýchlejšie dostavala diaľnicu D1 z Bidoviec až po hranicu s Ukrajinou. Na pondelkovom Zastupiteľstve KSK získal predseda KSK mandát aj od župných poslancov. V rozpočte na rok 2022 odsúhlasili sumu 500-tisíc eur, ktorú kraj plánuje použiť na vypracovanie vlastnej štúdie realizovateľnosti prepojenia D1 a cestného ťahu I/19 (Bidovce – Vyšné Nemecké) po štátnu hranicu s Ukrajinou. Ide o približne 70 kilometrov dlhý úsek.
„Diaľnica na Zemplín je horúcim zemiakom, ktorý si pohadzujú vlády už niekoľko rokov. Jediné, čoho sa východniari doposiaľ dočkali, sú sľuby. Prvú štúdiu k diaľnici z Košíc na Ukrajinu vypracoval štát ešte v roku 2014. Prešlo sedem rokov, počas ktorých sa nič nedialo a Národná diaľničná spoločnosť sa púšťa do ďalšej štúdie realizovateľnosti. Tento raz pôjde o multimodálnu štúdiu. To znamená, že pre vládu SR už diaľnica nie je na prvom mieste, pretože štúdia NDS má dať odpoveď na otázku, či nie je možné riešiť dopravu aj inak - rozšírením cesty prvej triedy v niektorých častiach, posilnením vlakových alebo autobusových spojení a podobne. Aj vzhľadom na rozsah by mala byť táto štúdia vlády SR hotová až koncom roka 2023, čo celý proces zbytočne predĺži. Nepáči sa nám postup ministerstva dopravy, z nášho pohľadu je to hľadanie výhovoriek, prečo diaľnicu na Zemplín nestavať,“ povedal predseda Košického samosprávneho kraja Rastislav Trnka.
Trasa medzi Košicami a Michalovcami je najvyťaženejším úsekom na území župy. Podľa posledného sčítania z roku 2019 ním denne prejde približne 15 000 vozidiel, čo je od roku 2011 nárast o 30 percent. Okrem toho, Košický kraj je počtom kilometrov a rýchlostných ciest na chvoste všetkých žúp na Slovensku. Na území Košického kraja je spolu len 37,5 km diaľnic a rýchlostných ciest, čo je najmenej spomedzi všetkých krajov. V ostatných župách sa dĺžka diaľnic a rýchlostných ciest pohybuje od 90 do 130 km. Dôsledkom chýbajúcej diaľničnej infraštuktúry je omnoho väčšia záťaž na cesty I. až III. triedy a slabý hospodársky rozvoj východného Slovenska.
„Diaľnica je pomyselným červeným kobercom, po ktorom do regiónov prichádzajú investori. Je kľúčom k zastaveniu odlivu mozgov a zvýšeniu zamestnanosti. Košický samosprávny kraj sa z tohto dôvodu rozhodol vypracovať vlastnú štúdiu realizovateľnosti, ktorá sa zameria výlučne na diaľnicu. Pretože akokoľvek sa snažíme presunúť dopravu na železnice a motivovať ľudí, aby viac využívali autobusy, pri súčasnej frekvencii premávky z Košíc do Michaloviec je toto riešenie nepostačujúce. Pri porovnateľnej intenzite dopravy v Žilinskom kraji sa diaľnica už dávno budovala. Keď budeme mať v rukách štúdiu k diaľnici, vláda SR sa už nebude mať na čo vyhovárať,“ uviedol župan Trnka.
Vypracovanie štúdie realizovateľnosti zabezpečí nezisková organizácia Dopravná infraštruktúra Košického samosprávneho kraja, ktorej jediným zakladateľom je župa. Založenie organizácie odsúhlasili poslanci na pondelkovom zastupiteľstve.
„Ak nezačneme urýchlene konať, hrozí, že dostavba Transeurópskej dopravnej siete TEN-T CORE vrátane diaľnice D1 z Bidoviec po hranicu s Ukrajinou nebude dostavaná do roku 2030, čo je zmluvne zaviazaný termín. Žiaľ, takto by sa Slovensko zároveň pripravilo o možnosť financovania diaľnice na Zemplín z európskych fondov. Preto musíme konať urýchlene. Predpokladáme, že verejné obstarávanie na dodávateľa štúdie realizovateľnosti by sme mohli vyhlásiť v druhom kvartáli roka 2022, pričom očakávame jej dodanie do deviatich mesiacov,“ povedal Ladislav Dudáš, ktorého Zastupiteľstvo KSK chválilo do funkcie riaditeľa organizácie Dopravná infraštruktúra Košického samosprávneho kraja, n. o.
Autor/zdroj:
JUDr. Anna Terezková
Zverejnil:
Jozef Andrejko
Vytvorené:
17.12.2021 13:24
Upravené:
02.02.2022 17:31