Zimnú údržbu zabezpečuje v kraji 15 výkonných pracovísk správy ciest
Hoci v nižšie položených častiach kraja prevláda jesenné počasie, Správa ciest Košického samosprávneho kraja do dnešného dňa posypala celkovo už 2778 km vozoviek, na úsekoch s celkovou dĺžkou 279 km bolo potrebné odstránenie snehu prepluhovaním prejazdných profilov vozoviek.
Správa ciest KSK má na zabezpečenie úloh zimnej údržby ciest k dispozícii vlastnú techniku: 62 sypačov, 23 traktorov, 5 autogrédrov, 8 snehových fréz, 26 nakladačov a 6 nákladných áut s pluhom. Na jednotlivých pracoviskách je pripravených vyše 3200 ton chemického posypového materiálu a 11 800 ton inertného posypového materiálu rôznych frakcií, pričom z celkového počtu 62 sypačov sú posýpacími nadstavbami už momentálne vybavené tri štvrtiny z nich. Zároveň pre kalamitné situácie má SC KSK uzatvorené zmluvy na poskytnutie techniky externými dodávateľmi.
Začiatok zimnej služby na cestách je úzko spätý s vývojom počasia, prvým snehom, prvou tvorbou námrazy, či poľadovice. Napriek tomu, že oficiálne zimné obdobie sa na cestách začína 1. novembra a končí 31. marca nasledujúceho roka, cestári musia byť pripravení na príchod zimy už v októbri, ako aj na sneženie a nulové teploty v mesiaci apríl.
Akonáhle meteorológovia hlásia pokles teplôt na hodnoty okolo nula stupňov Celzia, Správa ciest KSK sleduje vývoj poveternostnej situácie aj za pomoci meteostaníc, ktorých je už pre nastávajúcu zimnú sezónu nainštalovaných 51 a sú rozmiestnené na cestách na celom území kraja. K prvým zásahom zimnej údržby dochádza obvykle na vyššie položených cestách v pôsobnosti stredísk Spišská Nová Ves, Rožňava a Moldava nad Bodvou. V tomto roku v rámci začínajúcej zimnej sezóny posýpacie vozidlá Správy ciest KSK prvýkrát zasahovali až 29. októbra v noci, keď bolo nutné posypať cestu cez horské priechody Dobšinský kopec a Súľová.
Najväčšie zimné výkony, ako aj najvyššie náklady si nevyžadujú snehové dni, ale najmä dni, ktoré sa teplotne pohybujú okolo nuly. Vtedy sa za pomerne krátky čas vytvára poľadovica hlavne na tienistých miestach a v blízkosti vodných tokov a nádrží. Povrchy ciest môžu byť nebezpečné aj v okolí umelo zasnežovaných lyžiarskych svahov, ako aj v priemyselných zónach v blízkosti chladiarenských veží, čo je následok sadajúcej a primŕzajúcej vodnej pary. Na kritické miesta upozorňuje aj dopravná značka A9 – Sneh alebo poľadovica.
Správa ciest KSK zabezpečuje zimnú údržbu 1921 km ciest II. a III. triedy a na základe zmluvy so Slovenskou správou ciest a Národnou diaľničnou spoločnosťou aj ďalších 264 km ciest I. triedy v okresoch Michalovce, Rožňava a Trebišov. Zimná údržba ciest je zabezpečovaná z 15 výkonných pracovísk rozmiestnených po celom Košickom kraji, riadených z 5 oblastných dispečingov. Stála dispečersko-spravodajská služba bola aktivovaná 1.novembra 2017. Jednotlivé výkonné zložky SC KSK postupne prechádzajú na nepretržitú 24-hodinovú prevádzku, vrátane dní pracovného voľna a štátnych sviatkov.
„Aj na začiatku aktuálneho zimného obdobia upozorňujeme vodičov na opatrnosť a ohľaduplnosť pri jazde, na prispôsobenie štýlu jazdy zimným podmienkam. Počasie je v zime vážny protihráč. Ani pri plnom nasadení techniky a zamestnancov nie je možné jedným výjazdom k všeobecnej spokojnosti ošetriť cesty v celom Košickom kraji. Účastníkom cestnej premávky pripomíname nutnosť prezutia zimných pneumatík, je to v záujme ich vlastnej bezpečnosti, ale aj v záujme plynulej a bezpečnej cestnej premávky,“ pripomína riaditeľ Správy ciest KSK Zoltán Bartoš.
Prevádzkovateľov nákladnej dopravy aj ostatnú cestujúcu verejnosť Správa ciest KSK upozorňuje na zákaz chemického posypu označených úsekov na horských prechodoch Soroška a Dobšinský kopec. Z tohto dôvodu v prípade sneženia, ako aj v prípade tvorby poľadovice, môžu byť tieto úseky ciest uzatvorené pre nákladnú dopravu na nevyhnutné časové obdobie potrebné na zásah údržby. „Žiadame vodičov o vzájomnú ohľaduplnosť a taktiež o rešpektovanie výstražných majákov údržbových vozidiel zabezpečujúcich zmierňovanie vplyvu zimných poveternostných podmienok na bezpečnosť povrchu vozovky,“ dodáva Zoltán Bartoš.
Autor/zdroj:
Archív KSK
Zverejnil:
Jozef Andrejko
Vytvorené:
24.11.2017 10:06
Upravené:
06.12.2021 15:55