Počet návštevníkov Košického kraja rastie

Návštevnosť turistických atraktivít v Košickom kraji ďalej stúpa, svedčia o tom údaje za prvých sedem mesiacov tohto roka. V medziročnom porovnaní sú na tom lepšie jaskyne UNESCO, Spišský hrad a chrám v Ruskej Bystrej, ale tiež znovuzrodená ferrata Kyseľ, Thermalpark Šírava či kaštieľ Betliar, ktorý zviditeľnil televízny seriál. Košická ZOO v júli takmer zlomila rekord z roku 2013.

Návštevnosť jaskýň v košickom regióne stúpla vo všetkých prípadoch, s výnimkou Domice, v ktorej ale tohto roku nie je v prevádzke hlavné lákadlo – podzemná riečka Styx. „Sme veľmi radi, že vlaňajšia renesancia návštevnosti jaskýň sa v tomto roku potvrdzuje. Teší nás to obzvlášť preto, že UNESCO NA DOSAH je hlavnou poznávacou značkou destinácie,“ uviedla výkonná riaditeľka Košice Región Turizmus Lenka Vargová Jurková.

Po rekordnom roku 2016 sa na ešte lepšiu sezónu hotujú na Spišskom hrade, ktorý navštívilo za sedem mesiacov tohto roka 117 938 hostí, teda o vyše 6-tisíc viac ako za rovnaké obdobie vlaňajška. „Záujmu sa tešia aj naše podujatia ako divadelné piatky a hlavne sobotňajšie Tajomné noci na hrade - nočné prehliadky so živými sochami,“ vyjadrila radosť z rastúceho záujmu o historický klenot Slovenska Dáša Uharčeková Pavúková zo Spišského múzea v Levoči.

S oveľa menšími číslami pracujú v dedinke Ruská Bystrá na severovýchode Slovenska, kde sa nachádza gréckokatolícky Chrám Prenesenia ostatkov sv. Mikuláša. Napriek tomu sa tam tešia z obrovského, vyše 40-percentného nárastu návštevnosti pamiatky Svetového dedičstva UNESCO. Podľa starostu Jána Sakuliča sa tento nárast odráža aj v rušnejšom živote obce. „Veľkú časť propagácie nášho chrámu odvádza najmä organizácia Košice Región Turizmus, za čo jej patrí obrovská vďaka nielen odo mňa, ale aj od obyvateľov Ruskej Bystrej,“ povedal starosta.

Nezanedbateľný nárast návštevnosti zaznamenal aj kaštieľ v Betliari a tamojšie Mauzóleum Andrássyovcov. Potvrdzuje sa tak neustále stúpajúci trend z ostatných rokov. Za prvých sedem mesiacov návštevnosť kaštieľa poskočila oproti rovnakému obdobiu vlaňajška o 37 percent. „V tomto prípade je vidieť, aký dopad môže mať na cestovný ruch prívlastok televízna lokalita. V nádhernom prostredí Betliara a v okolitej prírode natočený seriál 1890 totiž evidentne v takomto rapídnom náraste návštevnosti zohral významnú úlohu. V marci, keď sa vysielanie seriálu začalo, návštevnosť Betliara stúpla medziročne o 60 %, v apríli dokonca o takmer 140 %,“ konštatovala L. Vargová Jurková.

Thermalpark Šírava od svojho otvorenia v roku 2014 zaznamenáva stále vyššie čísla návštevnosti. Medziročne si k 31. júlu 2017 polepšil o dva a pol tisíc osôb. „Každý rok sa snažíme zlepšiť paletu služieb poskytovaných návštevníkom. Tohto roku sme sprevádzkovali nové parkovisko, ktoré výrazne rozširuje možnosti zaparkovať v areáli,“ uviedol riaditeľ Thermalparku Šírava Juraj Naščák.

K pritiahnutiu cestovateľov do tejto lokality prispelo aj Pieskové kráľovstvo – celosezónny spoločný rozvojový projekt organizácie Košice Región Turizmus a Hotela Glamour. „Premlelo sa nám tu nebývalé množstvo ľudí, na základe každodenného pozorovania môžem konštatovať, že pieskové sochy na našej pláži si za prvý mesiac pozrelo asi 10-tisíc hostí,“ konštatuje Peter Čuhráč z Hotela Glamour, podľa ktorého je spolupráca subjektu podnikajúceho v cestovnom ruchu a krajskej turistickej organizácie výborným príkladom snahy o rozvoj cestovného ruchu.

Slovenský raj patrí medzi najvyhľadávanejšie lokality Slovenska a prispievajú k tomu aj dve atraktivity sprevádzkované vlani. Ferrata Kyseľ minulý rok začala až v druhej polovici augusta, zažíva teda prvú kompletnú sezónu. „Na základe celoplošného sčítania návštevníkov môžeme – zatiaľ len spriemerovaním – povedať, že do konca júla ferratu absolvovalo 3500 návštevníkov, počas vlaňajšej skrátenej sezóny od 19. augusta do 31. októbra ich bolo dovedna tritisíc,“ uviedol riaditeľ Správy NP Slovenský raj Tomáš Dražil. Splav Hornádu tiež odštartoval sľubne, no potom sezónu pribrzdil nevyhovujúci vodný stav. „Splav dobre fungoval v máji a pár júnových dní, žiaľ, odvtedy nie je dostatok vody. Prakticky teda len za toto obdobie evidujeme 700 hostí, čo je číslo rovné počtu návštevníkov za celú vlaňajšiu sezónu od začiatku mája do konca októbra,“ doplnil T. Dražil.

Zoologickú záhradu v košických Kavečanoch navštívilo za prvých sedem mesiacov takmer 140 tisíc návštevníkov. V roku 2016 ich za rovnaké obdobie bolo o 9 tisíc viac, v roku 2015, naopak, o 9 tisíc menej. Návštevnosť na začiatku sezóny takmer dva mesiace negatívne ovplyvňovala vtáčia chrípka, v apríli zas mimoriadne zlé počasie. „Nepriaznivý začiatok roka z pohľadu návštevnosti prelomili až mesiace máj, jún a júl, keď do areálu ZOO zavítalo takmer 113 tisíc návštevníkov. Top mesiacom sa stal júl, s počtom takmer 45 tisíc návštevníkov. Vyššiu návštevnosť za tento mesiac zaznamenala ZOO len v roku 2013, keď otvárala DinoPark,“ uviedla Vlasta Paľková zo Zoologickej záhrady Košice.

Autor/zdroj: Košice región turizmus
Zverejnil: Jozef Andrejko
Vytvorené: 14.08.2017 11:00
Upravené: 21.12.2021 16:12

Udalosti

Zobraziť všetky udalosti

Basic Information in Help of Ukraine ISO 27001