Šesť cyklistov z Úradu KSK chodilo súťažne Do práce na bicykli

Do celonárodnej súťaže Do práce na bicykli sa zapojil aj Úrad Košického samosprávneho kraja. Šiesti zamestnanci v dvoch družstvách používali v máji na dopravu do práce bicykel. Pri 154 jazdách absolvovali spolu 598 kilometrov. Riaditeľ Úradu KSK Ondrej Bernát im poďakoval za aktivitu i reprezentáciu regionálnej samosprávy.

Súťaž vyhlásil národný cyklokoordinátor v súlade s Národnou stratégiou rozvoja cyklistickej dopravy a cykloturistiky v SR. Do pilotného projektu sa mohli zapojiť všetky mestá, ktoré o to prejavili záujem. Prihlásilo sa 30 slovenských miest, v Košickom samosprávnom kraji to boli Košice, Moldava nad Bodvou a Spišská Nová Ves. V Košiciach sa registrovalo 27 tímov, 25 z nich najazdilo spolu 15 310 kilometrov.

Súťažiaci p.TóthCieľom bolo posilniť vnímanie cyklistiky ako ekologickej a zdravej formy dopravy, ktorá je vhodnou alternatívou ku každodennej individuálnej automobilovej doprave. Súťaž by mala motivovať zamestnávateľov, aby vytvárali podmienky na svojich pracoviskách pre zamestnancov, ktorí dochádzajú do práce na bicykli a zároveň by mala motivovať zamestnancov, aby namiesto motorového vozidla použili na dochádzanie do práce bicykel.

Zamestnancom Úradu KSK v tomto roku pribudli nové cyklostojany na nádvorí budovy Divízie a v areáli na Strojárenskej ulici. Investícia bola zrealizovaná s finančnou podporou z projektu ACCESS2MOUNTAIN. Úrad vyčlenil aj priestor na prezliekanie a odkladanie vecí.

„Do práce chodím na bicykli, pretože sa môžem vyhnúť frekventovaným komunikáciám a tiež kvôli slušnej podpore od zamestnávateľa,“ hovorí Peter Kupčík z Odboru informačných a komunikačných technológií Úradu KSK. „Mrzí ma pokrytecký vzťah mesta Košice k cyklistickej verejnosti. Cyklochodníky sa budujú hlavne tam, kde je to lacné. Stále však chýbajú vzájomné prepojenia cyklotrás. Nové komunikácie sa projektujú, akoby cyklisti neexistovali a na dodatočné úpravy nie sú peniaze.“

Súťažný tím„Bicykel ako dopravný prostriedok má len pozitíva. V prípade mojej cesty do práce sú to pohodové dva kilometre. Po rovine v miernom tempe ich prejdem za 10 minút, dvakrát rýchlejšie ako keď idem po vlastných. Pozitívne je tiež to, že na úrade máme po novom vytvorené solídne podmienky na parkovanie,“ dodáva Igor Hojda z Odboru IKT. „Električenku nemám, takže bicykel ako dopravný prostriedok plánujem používať naďalej.“

„Chodiť do roboty na bicykli som plánoval už dávno, ale čakal som na nejaký impulz,“ pridáva sa aj vedúci odboru IKT Jozef Houska. „Na úrade sa zlepšili podmienky na prezlečenie, odloženie veci, parkovanie bicyklov. Plusom je pre mňa pohyb po sedavej práci i to že v meste sa na bicykli dá dostať všade. Chýba však infraštruktúra. Na chodníkoch sú nakreslené označenia pre cyklistov, ale treba dávať veľký pozor na chodcov, lebo chodci pozor nedávajú. Prirodzene - sú na chodníku. Jazdiť po cestách je niekedy o život. Chceme niečo spraviť pre naše zdravie a dúfame, že sa to nezvrtne proti nemu...“

„Na bicykli som sama sebe pánom, nemusím čakať na autobus, električku. Je neskutočne príjemne ísť takto ráno mestom. V práci som skôr ako zvyčajne, bicyklom sa dopravím rýchlejšie, ako ktoroukoľvek inou alternatívou. Robím niečo aj pre svoje zdravie,“ hovorí Viera Dulinová z Odboru regionálneho rozvoja. „Keď však prší, je to kruté. Ďalšie mínusy sú chýbajúce cyklochodníky a nedostatok kvalitných stojanov pri nákupných centrách. Nedovolím si ísť do obchodu a nechať pred ním bicykel, už by som ho asi nenašla. Posledným mínusom je kopec na ceste domov. Napriek tomu však budem určite aj ďalej chodiť v lete za priaznivého počasia do práce na bicykli.“

„Aké sú plusy bicykla ako dopravného prostriedku na ceste do práce? Rýchlejšia doprava ako mestskou dopravou a v prípade komplikácii pri parkovaní aj v porovnaní s individuálnou automobilovou dopravou. Časová nezávislosť, úspora výdajov na dopravu, možnosť prechádzať centrom mesta, zlepšovanie fyzickej i psychickej kondície, lebo mám určite lepšiu náladu po príchode do práce aj po príchode domov,“ vypočítava Radovan Hužvík z Odboru dopravy Úradu KSK. „Na druhej strane sa ale výrazne znižuje moja bezpečnosť účastníka cestnej premávky. Nie sú vyriešené cyklistické trasy v meste zo západu na východ. No a treba brať do úvahy výrazný vplyv počasia. Napriek tomu budem pokračovať.“

Radovan Hužvík sa ako odborník na dopravu zhodol s ostatnými kolegami aj na tom, čo by sa malo zmeniť, aby viac ľudí používalo bicykel ako dopravný prostriedok na cestu do práce. „Zmeniť by sa malo najmä vnímanie niektorých vodičov motorových vozidiel, ktorí považujú cyklistov za menejcenných účastníkov cestnej premávky. Neuvedomujú si špecifiká jazdy na bicykli - nutnosť obchádzať hlboko zapustené kanály, neexistujúce krajnice. Často svojou netrpezlivosťou ohrozujú cyklistov, pričom podľa zákona je „vodič povinný dbať na zvýšenú opatrnosť voči cyklistom“. Takisto presvedčenie niektorých vodičov, že cyklisti majú jazdiť po chodníkoch, je mylné. Zákon uvádza: „Kde cestička pre cyklistov nie je alebo nie je zjazdná, jazdí sa pri pravom okraji vozovky.“

Autor/zdroj: Zuzana Bobriková, foto Viktor Klik
Zverejnil: Jozef Andrejko
Vytvorené: 05.06.2014 13:00
Upravené: 28.12.2021 10:21

Udalosti

Zobraziť všetky udalosti

Basic Information in Help of Ukraine ISO 27001