Kompetencie a legislatíva

Územnoplánovacia dokumentácia komplexne určuje urbanistickú koncepciu a krajinnú koncepciu vymedzeného územia, zosúlaďuje záujmy a činnosti ovplyvňujúce udržateľný územný rozvoj, územnú súdržnosť, ochranu historického, kultúrneho a prírodného dedičstva, ochranu životného prostredia, ekologickú stabilitu a ekologickú konektivitu, adaptáciu na nepriaznivé dôsledky zmeny klímy, ochranu verejného zdravia, obranu štátu a bezpečnosť štátu, biodiverzitu a určuje podmienky a regulatívy priestorového usporiadania územia a funkčného využívania územia.

Územnoplánovacia dokumentácia je záväzným podkladom na rozhodovanie o stavebnom zámere podľa zákona o výstavbe a na povoľovanie činností podľa osobitných predpisov a na projektovú činnosť.

Územnoplánovacia dokumentácia má hierarchické stupne. Záväzná časť územnoplánovacej dokumentácie vyššieho stupňa je záväzná pre nižší stupeň územnoplánovacej dokumentácie. Záväzná časť územnoplánovacej dokumentácie nižšieho stupňa musí byť v súlade so záväznou časťou územnoplánovacej dokumentácie vyššieho stupňa, inak je v tejto časti neplatná.

Stupňami územnoplánovacej dokumentácie sú:

Všeobecné predpisy

  • Zákon č. 302/2001 Z. z. o samospráve vyšších územných celkov (zákon o samosprávnych krajoch)
  • Zákon č. 416/2001 Z. z. o prechode niektorých pôsobností z orgánov štátnej správy na obce a na vyššie územné celky

Oblasť územného plánovania

  • Zákon č. 200/2022 Z.z. o územnom plánovaní
  • Vyhláška 392/2023 Z.z.  Vyhláška Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky o obsahu a spôsobe spracovania územnoplánovacej dokumentácie a o územnoplánovacích podkladoch a všeobecných požiadavkách na priestorové usporiadanie územia a funkčné využívanie územia
  • Vyhláška 49/2024 Z. z. Vyhláška Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovuje obsah a forma žiadosti o zápis do registra odborne spôsobilých osôb a spôsob overenia odbornej spôsobilosti
  • Vyhláška 54/2024 Z. z. Vyhláška Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovujú vzory formulárov používané informačným systémom územného plánovania a výstavby
  • Vyhláška 69/2024 Z.z. Vyhláška Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky o územnotechnických požiadavkách na výstavbu

Košický samosprávny kraj:

  • vykonáva originálne kompetencie samosprávneho kraja vyplývajúce z § 4 ods. 1 písm. c), d), g), h) zákona o samosprávnych krajoch v oblasti územného plánovania a životného prostredia
  • v zmysle zákona č. 416/2001 Z.z. na samosprávne kraje prechádzajú pôsobnosti aj na úseku územného plánovania v zmysle § 3 písm. f) tohto zákona, a to:
    • obstarávanie územnoplánovacích podkladov a územnoplánovacej dokumentácie regiónu,
    • pôsobnosť orgánu územného plánovania,
    • schvaľovanie zadania na spracovanie KURR

Zabezpečovanie výkonu územnoplánovacej činnosti vyplýva z postavenia Košického samosprávneho kraja (KSK) ako orgánu územného plánovania v zmysle príslušných ustanovení zákona o územnom plánovaní 200/2022 a to najmä:

  • obstaráva, prerokúva a schvaľuje zadanie a návrh Koncepcie územného rozvoja regiónu, návrh zmien a doplnkov Koncepcie územného rozvoja regiónu a najmenej raz za štyri roky vypracúva správu o stave Koncepcie územného rozvoja regiónu,obstarávanie územnoplánovacích dokumentácií (ÚPD) regiónu a udržiavanie ich aktuálneho stavu.
  • obstaráva a zabezpečuje aktuálne územnoplánovacie podklady pre obstaranie a spracovanie Koncepcie územného rozvoja regiónu,

Jednotlivé činnosti súvisiace s obstarávaním KURR vyplývajú z § 27 zákona o územnom plánovaní a zahŕňajú:

  1. obstaranie a spracovanie územnoplánovacích podkladov,
  2. prípravné práce, obstaranie a spracovanie zadania a jeho predloženie na schválenie,
  3. obstaranie a spracovanie návrhu územnoplánovacej dokumentácie,
  4. prerokovanie a schválenie návrhu územnoplánovacej dokumentácie.
      

Samosprávny kraj sleduje aktuálnosť Koncepcie územného rozvoja regiónu,

  • ako dotknutý orgán územnej samosprávy sa vyjadruje k návrhu zadania a k návrhu záväznej časti Koncepcie územného rozvoja Slovenska vrátane jej zmien a doplnkov,
  • ako dotknutý orgán územnej samosprávy posudzuje a vyjadruje sa k návrhu záväznej časti Koncepcie územného rozvoja regiónu a k návrhu záväznej časti územného plánu mikroregiónu vrátane ich zmien a doplnkov, s ktorých územnou hranicou susedí, a z hľadiska územnoplánovacej dokumentácie vyššieho stupňa k návrhu záväznej časti územného plánu mikroregiónu, k návrhu záväznej časti územného plánu obce a k návrhu záväznej časti územného plánu zóny vrátane ich zmien a doplnkov, ak ide o obec v území samosprávneho kraja,
  • vyjadruje sa k správe o stave územného plánu obce a územného plánu zóny,
  • obstaráva, prerokúva a schvaľuje zadanie a návrh územného plánu mikroregiónu, návrh zmien a doplnkov územného plánu mikroregiónu a najmenej raz za štyri roky správu o stave územného plánu mikroregiónu,
  • obstaráva územnoplánovacie podklady pre obstaranie a spracovanie územného plánu mikroregiónu a udržiava ich v aktuálnom stave,
  • zabezpečuje súlad záväznej časti Koncepcie územného rozvoja regiónu a záväznej časti územného plánu mikroregiónu, ak bol spracovaný, so záväznou časťou Koncepcie územného rozvoja Slovenska,
  • zabezpečuje zverejnenie a aktualizáciu schválenej Koncepcie územného rozvoja regiónu a schváleného územného plánu mikroregiónu, ak bol spracovaný,
  • vydáva záväzné stanovisko z hľadiska súladu so záväznou časťou Koncepcie územného rozvoja regiónu a súladu so záväznou časťou územného plánu mikroregiónu
  • vydáva výpis zo záväznej časti príslušnej územnoplánovacej dokumentácie podľa v listinnej podobe, ak tento nemožno získať z informačného systému,
  • spolupracuje s príslušným orgánom posudzovania vplyvov pri konaniach podľa zákona o posudzovaní vplyvov na životné prostredie.

Autor/zdroj: Archív KSK
Zverejnil: Ing. Peter Kupčík
Vytvorené: 05.06.2013 13:52
Upravené: 31.10.2024 09:40

Udalosti

Zobraziť všetky udalosti

Basic Information in Help of Ukraine ISO 27001