Župa a Košice chcú využiť historickú šancu na spoluprácu

Integrovaný dopravný systém, záchytné parkoviská po obvode Košíc, cyklotrasy aj výstavba aquaparku pri Košiciach sú prioritnými projektmi, ktoré chcú obe samosprávy spoločne realizovať.

Predseda Košického samosprávneho kraja (KSK)  Rastislav Trnka a novozvolený primátor Košíc Jaroslav Polaček chcú rozbehnúť spoluprácu realizáciou projektov, ktoré pomôžu mestu Košice aj kraju.

„Po tom, čo mesto Košice bolo roky odtrhnuté od kraja, máme po  posledných komunálnych voľbách historickú šancu na ideálnu spoluprácu oboch samospráv. Tak ako rozhýbavame Košický kraj, pomôžeme rozhýbať aj Košice, aby sme mohli žiť vo fungujúcom regióne, ktorý slúži pre všetkých,“ uviedol Rastislav Trnka, predseda Košického samosprávneho kraja.

Integrovaný dopravný systém

Jedným zo spoločných projektov bude Integrovaný dopravný systém (IDS), ktorý prináša pohodlnejšie cestovanie, eliminuje neustály nárast počtu áut a šetrí financie. Jeho hlavným cieľom je zvýšiť kvalitu služieb a prilákať viac cestujúcich do verejnej dopravy.

„Jedným cestovným lístkom sa  bude môcť napríklad obyvateľ Michaloviec dostať do práce v U. S. Steele. K ďalším výhodám patria ľahko zapamätateľné časy odchodov a príchodov spojov, garantované prestupy, či jednotné prepravné podmienky,“ uviedol Rastislav Trnka, predseda KSK.

Kraj už v minulosti vytvoril spoločnosť ORID, s.r.o., ktorej spoločníkom mala byť župa aj mesto. Napokon do nej vstúpil iba kraj.

„Sme pripravení na reštart tejto spoločnosti tak, aby sme mohli zrealizovať projekt Integrovaného dopravného systému v spolupráci s Košickým samosprávnym krajom. Tento zámer je dôležitý aj kvôli čerpaniu eurofondov pre verejnú dopravu, ktoré je podmienené práve vytvorením IDS,“ uviedol primátor mesta Košice, Jaroslav Polaček.

Záchytné parkoviská po obvode mesta Košice

Na Integrovaný dopravný systém bude nadväzovať výstavba záchytných parkovísk po obvode Košíc, ktoré pomôžu vyriešiť aj problém parkovania v meste. Obmedziť by sa mal počet áut v centre a ľuďom, ktorí prichádzajú do Košíc zrýchli prepravu. Záchytné parkoviská sa budú stavať na okraji mesta a nadviažu na nich linky mestskej dopravy. „Náš kraj už v rámci pripomienkovania Územného plánu mesta Košice predložil návrh, aby okrem budovania prestupných terminálov v už zastavanom území mesta boli rezervované územia aj na vytvorenie veľkých záchytných parkovísk na jeho okraji. Zároveň odporúčal predĺženie niektorých jestvujúcich električkových tratí, ktoré na tieto územia budú nadväzovať,“ vysvetlil Trnka.

Výstavba cyklotrás

K volebným prioritám šéfov oboch samospráv patrila výstavba cyklotrás. Dokončiť chcú projekt medzinárodnej trasy Eurovelo 11, ktorá prepája významné európske mestá cyklistickými komunikáciami. Táto trasa môže vytvoriť jeden z nosných produktov cestovného ruchu v kraji a umožní zlepšiť dopravnú obslužnosť pre cyklistov. Trasa v rámci mesta Košice má byť dlhá 45 kilometrov. Povedie popri obciach na juhu okresu Košice-okolie, do mesta vstúpi v mestskej časti Krásna a povedie po Obišovce. Projekt Eurovelo 11 by mal byť na území kraja ukončený v roku 2023.

Aquapark pri Košiciach

„Okrem týchto projektov chceme v spolupráci s krajom zrealizovať výstavbu aquaparku. V okolí Košíc máme niekoľko nevyužitých geotermálnych vrtov, chceme ich využiť na výstavbu termálneho komplexu, aby Košičania aj obyvatelia nášho kraja, nemuseli za rekreáciou cestovať napríklad do susedného Maďarska,“ doplnil Polaček.

Predmetom spoločných rokovaní bola aj spolupráca na organizácii Majstrovstiev sveta v ľadovom hokeji v roku 2019 a Európskeho olympijského festivalu mládeže v roku 2021.

Autor/zdroj: JUDr. Anna Činčárová
Zverejnil: Ing. Peter Kupčík
Vytvorené: 13.12.2018 10:00
Upravené: 18.01.2019 11:35

Udalosti

Zobraziť všetky udalosti

Savoro palo COVID-19 Tájékoztató oldal a koronavírusról