Výkyvy teplôt spôsobili na cestách pohromu
Kvalita ciest na území Košického samosprávneho kraja sa v priebehu tohtoročnej zimy výrazne zhoršila. Spôsobili to zlé poveternostné podmienky. Nestále počasie a najmä náhle výkyvy teplôt z mínusových do plusových hodnôt a naopak, majú za následok vznik množstva výtlkov na cestách II. a III. triedy. Stav zhoršujú aj ťažké nákladné autá, ktorým chýba nadradená dopravná sieť, alebo sa vyhýbajú úsekom spoplatneným mýtom. Správa ciest KSK eviduje doteraz výtlky s plochou vyše 37 tisíc metrov štvorcových.
Najhoršia situácia je v obvode Rožňavy, kde SC KSK eviduje 11 520 m² výtlkov, v okrese Trebišov 10 570 m², Spišská Nová Ves 7 315 m², Moldava nad Bodvou 5 210 m², Michalovce 2 995 m². Na opravu takéhoto množstva výtlkov treba okolo 5 370 ton obalenej drvy. „Z technologického hľadiska sa v zime odporúča oprava studenou obaľovanou zmesou, čo je ale finančne veľmi náročné. Tona materiálu stojí 229 eur a životnosť je obmedzená. Takýmto spôsobom zabezpečujeme len nevyhnutné opravy ojedinelých, najnebezpečnejších výtlkov a výmrazkov,“ vysvetľuje riaditeľ Správy ciest KSK Zoltán Bartoš.
Na opravu 37 tisíc m² výtlkov studenou obaľovanou zmesou by bolo treba vyše troch miliónov eur, čo je 38 % z celoročného rozpočtu Správy ciest KSK. Zima však ešte neskončila. Na zabezpečenie zimnej údržby, ktorá trvá do konca marca, treba 3,3 milióna eur. Tohtoročná sezóna je náročná, strieda sa vysoký počet ľadových dní. Spotreba chemického posypového materiálu vysoko prekračuje minulé roky. Je predpoklad, že kvalita ciest sa ešte zhorší, aj keď správa ciest postupne v rámci možností priebežne zabezpečuje opravu výtlkov v celom kraji.
Situáciu s opravami komplikuje počasie. Nedajú sa robiť, keď sú cesty zasnežené, mokré, keď je teplota pod bodom mrazu. Za týchto podmienok nie je možné dodržať technologické postupy. Cestári opravujú výtlky náhradným riešením - zasypaním kameninovou drvou a ak to dovolia poveternostné podmienky, tak aj studenou obaľovanou zmesou. „Na niektorých úsekoch ciest je situácia taká vážna, že sme naplánovali súvislú opravu asfaltového krytu. Môžeme ju ale robiť až po zimnej údržbe, keď dodávatelia začnú s výrobou tzv. teplej obaľovanej zmesi. Dovtedy máme len provizórne riešenia,“ dodáva Zoltán Bartoš.
Časť z poškodených úsekov je zaradených medzi investičné akcie na obnovu ciest, ktoré sa budú financovať z Regionálneho operačného programu EÚ. Kde nájde regionálna samospráva ďalšie prostriedky je vážny problém.
„V tejto zlej situácii sa objavil aj nový fenomén. Účastníci cestnej premávky likvidujú dopravné značky upozorňujúce na zlý stav vozovky. Osadzujeme ich tam, kde treba znížiť rýchlosť. Niektorí vodiči sa takto snažia vyhnúť pokute za nerešpektovanie dopravnej značky, či preplatiť regres v prípade zničenia pneumatík a diskov s odôvodnením, že úsek s výtlkmi nebol označený. Správa ciest preto pri inštalácii dopravnej značky robí fotodokumentáciu. Nárast odcudzených a zničených dopravných značiek upozorňujúcich na výtlky odčerpáva ďalšie finančné prostriedky z aj tak tenkého rozpočtu na regionálne cesty,“ dodáva riaditeľ Správy ciest KSK.
Autor/zdroj:
Zuzana Bobriková
Zverejnil:
Ing. Peter Kupčík
Vytvorené:
04.03.2013 08:00
Upravené:
11.11.2021 14:33