Európsky týždeň mobility pod taktovkou envirorezortu
Týždeň od 16. do 22. septembra patrí Európskemu týždňu mobility (ETM). Každoročne sa tak deje z iniciatívy Európskej komisie (EK). Samosprávy zo všetkých kontinentov majú príležitosť zapojiť sa do najväčšieho a najrozšírenejšieho podujatia na podporu trvalo udržateľnej mobility v mestách. Cieľom kampane je podporiť samosprávy, aby zaviedli a podporovali udržateľné dopravné opatrenia a prerozdelili či prebudovali ulice i verejné priestranstvá v prospech ľudí. Miestne samosprávy zároveň vyzývajú ľudí, aby vyskúšali alternatívy automobilovej dopravy. Týždeň podujatí vrcholí dňa 22. septembra, počas svetového dňa bez áut, aktivitou “Do mesta bez auta!”. Prvýkrát sa táto myšlienka realizovala v roku 2000. Vyžaduje od účastníckych samospráv, aby vyčlenili minimálne jednu zónu, bežne využívanú na motorovú dopravu, výhradne pre chodcov, cyklistov a verejnú dopravu.
„Ak chceme žiť v pekných mestách, príjemných pre život, musíme všetci spolu hľadať cestu, ako vrátiť priestor zabratý autami znovu ľuďom, aby sme sa nemuseli za príjemným životom sťahovať na vidiek, ale aby sme ho mali v meste, v ktorom žijeme a pracujeme. ETM je pre mňa príležitosť intenzívnejšie presadzovať dôležitosť trvalo udržateľnej mobility v mestách,“ hovorí Andrea Štulajterová, koordinátorka kampane ETM.
Každý ročník ETM sa nesie v znamení špecifickej ústrednej témy, viažucej sa k udržateľnej mobilite. Miestne samosprávy organizujú aktivity a zavádzajú trvalé opatrenia pre občanov v súlade s touto témou. Tohtoročná téma "Naše ulice, naša voľba" povzbudzuje ľudí, aby vytvorili mesto, v ktorom chcú žiť. Pochopenie tejto výzvy je veľmi dôležité preto, aby došlo k systémovej zmene, ktorá sa bude týkať celoeurópskeho prechodu ku kultúre mobility, v rámci ktorej dochádza k lepšej rovnováhe medzi všetkými druhmi mobility, a tiež aby boli nízkouhlíkové a udržateľné do budúcnosti.
„Ústredné heslo tohtoročného ETM sa prihovára jasnou rečou: Vráťme ulice ľuďom! Oni sami sa potom vrátia do vyľudnených centier miest. Prídu pešo, bicyklom či verejnou dopravou. Slogan: Naše ulice, naša voľba je aj tom, aby sme si opätovne uvedomili, že chodník je od slova chodiť a nie parkovať ! Robme veci tak, aby sme kampane za mobilitu nemuseli vôbec vyhlasovať. Nech je celý rok v našich mestách udržateľná mobilita, “ vyzýva národný cyklokoordinátor Peter Kľučka.
Aktuálne je do kampane ETM 2014 zapojených 1 105 samospráv z 32 krajín, z toho 16 zo Slovenska! Tieto čísla neustále narastajú, na čom sa významnou mierou podieľa aj Ministerstvo životného prostredia Slovenskej republiky (MŽP SR) a Slovenská agentúra životného prostredia (SAŽP).
Záujem samospráv o riešenie problematiky trvalo udržateľnej mobility v mestách je stúpajúci. K ETM sa každoročne pridávajú samosprávy ako Bratislava, Banská Bystrica, Košice, Margecany, Moldava nad Bodvou či Prešov. Pribúdajú i nováčikovia, ktorí sa však zapoja len jednorazovo, bez zachovania kontinuity aktivít a trvalých opatrení. Jedným z dôvodov je aj chýbajúca koordinácie aktivít ETM na národnej úrovni a slabá osveta. Práve preto sa rezort životného prostredia rozhodol túto situáciu riešiť!
SAŽP už v minulosti aktívne spolupracovala s Banskou Bystricou pri realizácii aktivít ETM. „Získané skúsenosti sme pretransformovali do projektu s názvom Kampaň za čistejšie ovzdušie - na podporu trvalo udržateľnej mobility v mestách na Slovensku a pripojili sme sa k programu EK. Naša národná osvetová kampaň, s finančnou podporou Environmentálneho fondu chce prispieť k zníženiu produkcie CO2 a tuhých prachových častíc. Systematické poskytovanie informácií, vzájomná spolupráca a zvyšovanie environmentálneho povedomia sú kroky, ktoré plne korešpondujú s myšlienkou a poslaním ETM. Našou snahou je do aktivít počas ETM zapojiť čo najväčší počet samospráv, základných škôl a ľudí z radov širokej verejnosti, ale i prepravné spoločnosti, združenia, iniciatívy a mimovládne organizácie“, konštatuje generálny riaditeľ SAŽP Martin Vavřinek.
Pre všetky samosprávy na Slovensku, ktoré sa zapoja do celoeurópskej kampane Európsky týždeň mobility 2014, vyhlásilo MŽP SR a SAŽP súťaž v nasledovných kategóriách:
Aktívna samospráva - hodnotiť sa bude schopnosť samosprávy motivovať subjekty pôsobiace na jej území k vzájomnej spolupráci smerujúcej k realizácii aktivít a trvalých opatrení,
Originálna aktivita - hodnotiť sa bude originalita, atraktivita a prevedenie,
Efektívne trvalé opatrenie - hodnotiť sa bude efektivita, udržateľnosť, finančná náročnosť a dopady na životné prostredie,
Originálny video spot - hodnotiť sa bude originalita, kreativita a schopnosť osloviť čo najširšiu verejnosť (odporúčaná dĺžka spotu je 30 sekúnd až 4 minúty),
Originálna tematická fotografia - hodnotiť sa bude originalita, univerzálnosť a inovatívnosť, s možnosťou využitia umeleckých techník (min. kvalita fotografie je 300 dpi, resp. 1 MB). Víťazné samosprávy budú vyhlásené a slávnostne ocenené na záverečnom národnom workshope.
Viac informácií o súťaži, o kampani a jej hlavnom posolstve nájdete www.tyzdenmobility.sk
Kontaktná osoba:
Mgr. Miroslava Jančová
e-mail: miroslava.jancova@sazp.sk
Tel.: + 421 48 4374 179
Mob.: + 421 907 931 497
www.sazp.sk
Autor/zdroj:
Archív KSK
Zverejnil:
Ing. Peter Kupčík
Vytvorené:
15.09.2014 16:00
Upravené:
12.03.2017 16:32