Zimná údržba sa už síce skončila, v horách ešte sledujú počasie
Zimná údržba na cestách Košického samosprávneho kraja sa oficiálne skončila 31. marca, ale vzhľadom na vývin počasia, ktorý na začiatok apríla avizoval Slovenský hydrometeorologický ústav, Správa ciest KSK nariadila služby dispečerov a vodičov aj počas veľkonočných sviatkov. Domáce pohotovosti ešte stále trvajú.
Hoci v nížinách už prevláda jarné počasie, v stredu 8. apríla v okrese Spišská Nová Ves v oblasti Hnilčíka, Bindtu, Závadky, na Gretli, Súľovej a na Grajnári ešte snežilo. Na tienistých úsekoch bol potrebný posyp. Stav počasia aj stav zjazdnosti správa ciest naďalej monitoruje.
Celkovo bolo počas zimného obdobia 2014/2015 evidovaných 103 výkonových dní. Prvý posyp bol nutný 23. októbra 2014 na Dobšinskom kopci a posledný zásah bol 8.apríla 2015 na cestách na Bindt a na Závadku. Najkritickejším bol začiatok januára, keď sa za mrznúceho mrholenia vytvárala poľadovica na celom území KSK. S cieľom likvidácie poľadovice bolo najviac výkonov realizovaných 2. Januára – posypaných bolo 3 519 km ciest. Najviac prepluhovaných kilometrov za jeden deň 6 986 kilometrov) bolo 9. januára 2015.
Snehové jazyky a záveje sa pri silnom vetre tvorili na celom území KSK začiatkom februára, od 5. do 9. februára, najviac na Zemplíne a v okolí Košíc. Kalamitná situácia nastala v noci z 30. na 31. januára v dôsledku popadaných stromov, ktoré nevydržali nápor ťažkého snehu. Najhoršia situácia bola na horskom prechode Súľová, ktorý bol kvôli neprejazdnosti uzavretý až do 10. februára.
Ak porovnáme výkony zimnej údržby ciest s vlaňajším obdobím, počas zimy 2014/2015 bolo posypaných vyše 88 tisíc kilometrov ciest, čo je o 58 % viac. Výkony pluhovania s dĺžkou 38 tisíc kilometrov sú vyššie o 43 %. Pri posypoch bolo spotrebovaných 9 800 ton chemického a 12 tisíc ton inertného posypového materiálu v celkovej hodnote 1 milión 464 tisíc eur, čo je oproti minulej zime o 51 % viac.
„Chronickým problémom aj v tejto zimnej sezóne bolo nerešpektovanie zimných podmienok. Mnohí účastníci cestnej premávky boli nedisciplinovaní a neohľaduplní, vodiči sa zbytočne ponáhľali. Problémy spôsobovali najmä vodiči nákladných vozidiel s letnými pneumatikami, ktorí mnohokrát podcenili fyzikálne vlastnosti svojich pneumatík, neodstavili vozidlo pred stúpaniami, ku ktorým ešte posypové vozidlo nestihlo dôjsť. Vytvorili tak zátarasy na cestách, znemožnili ich údržbu a zapríčinili dopravné zápchy,“ dodáva technicko-prevádzková námestníčka riaditeľa Správy ciest KSK Zuzana Fejesová.
Autor/zdroj:
Zuzana Bobriková
Zverejnil:
Ing. Peter Kupčík
Vytvorené:
10.04.2015 12:45
Upravené:
22.11.2021 14:10