Mimoriadne kontroly odhalili veľmi zlý stav piatich mostov, kraj ich opraví prioritne

V správe Košického samosprávneho kraja (KSK) je 658 mostných objektov. Najzávažnejšia situácia je pri nosníkoch typu „Vloššák", ktoré sú na konci svojej životnosti. Opravy na piatich najkritickejších mostoch by mali stáť takmer 3 500 000 eur.

Po tom, čo došlo v októbri minulého roka k zrúteniu krajného nosníka na moste v Strážskom pri Krivošťanoch, Košický samosprávny kraj realizoval v novembri a decembri mimoriadne kontroly 54 mostov konštruovaných z nosníkov typu „Vloššák“, ktoré má v majetku. Podľa výsledkov, pri 41 mostoch došlo k  zhoršeniu stavebno-technického stavu. V najkritickejšom stave je päť z nich.  

Ide o most M 3219 cez potok Čečanka za obcou Mokrance, most M 7170 cez záchytný kanál pred obcou Záhor, most cez nápustný kanál do Zemplínskej šíravy, most M 2861 cez poľný kanál pred obcou Topoľany a most M 3395 cez miestny potok v meste Sečovce. „Na každom z týchto mostov sme z dôvodu zaručenia bezpečnosti cestnej premávky vykonali dočasné opatrenia, akými sú presmerovanie dopravy do jedného jazdného pruhu a zníženie rýchlosti. Podoprieť ešte chceme poškodené nosníky. V súčasnosti sú tieto mosty zaradené do kategórie 6, čo znamená veľmi zlý stav. Ich opravu preto chceme v tomto roku riešiť prioritne. Ich rekonštrukcia bude stáť približne 3 500 000 eur. Nevyhnutná bude výmena nosníkov, hydroizolácie, výmena ložísk a následná oprava vozovky,“ informoval predseda KSK Rastislav Trnka.

Už na jar by sa mala začať oprava mosta cez potok Čierna voda za obcou Stretava. KSK ešte vlani začal v rámci projektu financovaného z Integrovaného regionálneho operačného programu s rekonštrukciou cesty II/555 medzi Michalovcami, Veľkými Kapušanmi a Kráľovským Chlmcom, ktorého súčasťou bola aj oprava tohto mosta. Projekt z roku 2016 počítal iba s výmenou 15 nosníkov z celkového počtu 30. Kontrolou sa však zistilo, že bude nevyhnutná výmena všetkých nosníkov. Košický kraj aktuálne prepracováva projektovú dokumentáciu tak, aby tento most prešiel opravou v plnom rozsahu.

Projektovú dokumentáciu pripravuje KSK aj na rekonštrukciu mosta M 6860 cez nápustný kanál do Zemplínskej šíravy, ktorý je tiež postavený z nosníkov typu „Vloššák“. „Aj tento most bol postavený v 60. rokoch 20. storočia a dnes je už na hranici svojej životnosti. Vodiči prechádzajúci týmto úsekom musia rátať so znížením rýchlosti a s presmerovaním dopravy do jedného jazdného pruhu,“ dodal Trnka.

Presmerovanie premávky do jedného jazdného pruhu a zníženie rýchlosti bolo realizované aj na moste pred obcou Záhor, na moste pred obcou Topoľany aj na moste cez miestny potok v Sečovciach. Preventívne opatrenia z dôvodu bezpečnosti cestnej premávky budú platiť do ukončenia rekonštrukcií týchto mostov.

Autor/zdroj: JUDr. Anna Terezková
Zverejnil: Ing. Peter Kupčík
Vytvorené: 18.02.2020 12:00
Upravené: 18.01.2021 16:43

Udalosti

Zobraziť všetky udalosti

Basic Information in Help of Ukraine ISO 27001