[Zobrazuje sa optimalizovaná verzia stránky pre slabo vidiacich alebo špecializované či staršie prehliadače.] Prejsť na pôvodnú verziu...
Pokračuj v čítaní alebo preskoč na menu. Ďalšie možnosti: Začiatok stránky; Zoznam sekcií; Vyhľadávanie; Pätičkové informácie.
Od roku 2010, keď sa Košický samosprávny kraj začal intenzívne venovať problematike cykloturistiky, sa zapojil a spolupracoval na troch medzinárodných projektoch: BICY – mestá a krajiny bicyklov (partneri zo 6 krajín) – realizoval Úrad KSK; ACCESS TO MOUNTAINS (5 partnerských krajín) - realizovala Agentúra na podproru regionálneho rozvoja Košice, n.o.; BICYKLOM AJ ZA HRANICE (partneri z 2 krajín) – hlavným partnerom a koordinátorom bol Košický samosprávny kraj.
Vďaka týmto projektom sa podarilo jasne identifikovať jeden z hlavných problémov rozvoja cykloturistiky v Košickom kraji – je ním nízka úroveň pripravenosti cyklistickej infraštruktúry v kraji. Z tohto dôvodu sa začali pripravovať strategické a plánovacie dokumentácie, ktoré odštarovali proces nevyhnutný na prípravu investičných zámerov v oblasti cykloturistiky. „Dnes už môžeme skonštatovať, že Košický samosprávny kraj je oveľa viac ako kedykoľvek predtým pripravený na reálny rozvoj cykloturistiky,“ hovorí krajská cyklokoordinátorka Adriana Šebešová.
Ako príklady dobrého plánovania slúžia medzinárodná cyklistická trasa EuroVelo 11, či Zemplínska magistrála, ktoré sa stali súčasťou zoznamu verejne prospešných stavieb v územnom pláne VÚC. Vďaka týmto aktivitám sa podarilo pripraviť na realizáciu stavby cyklistických cestičiek v dĺžke 31 km. Je medzi nimi napríklad:
Okrem veľkých investičných stavieb sa podarilo získať aj ďalšie externé finančné prostriedky na obnovu značenia cykloturistických trás a realizáciu drobnej infraštuktúry pre cyklistov: Z celkového počtu 1578 km cykloturistických trás (CTT) v Košickom kraji (údaj o dĺžke z roku 2016) bolo v rokoch 2013 - 2016 preznačených 620 km cyklotrás na území celého kraja. Do obnovy sa zapojili predovšetkým miestne cyklistické združenia a správcovia cyklotrás.
Pre lepší prehľadu o stave a polohe cykloturistických trás spracoval referát cestovného ruchu mapy, kde je zachytený ich aktuálny stav
Významným výstup projektu Bicyklom aj za hranice je koncepcia Kostrovej siete cyklistických trás. Trasy zaradené do tejto hlavnej siete s celkovou dĺžkou 528 km majú nielen turistický, ale aj dopravný význam pre miestnych obyvateľov, pretože predstavujú bezpečnú dopravu pre cyklistov. Tento dokument jasne konkretizuje, ktoré opatrenie je potrebné prijať na to, aby sa výrazne zlepšila kvalita cyklistickej infraštruktúry a Košický kraj sa stal vyhľadávanou cyklistickou destináciou.
Hlavné zistenia a odporúčania:
Cyklisti sa v rámci navrhovanej kostrovej siete budú pohybovať až 78 % mimo hlavného dopravného priestoru a len 22%v hlavnom dopravnom priestore komunikácií s nízkou intenzitou dopravy. V praxi to znamená 412 km segregovaných cyklotrás a 116 km v koridore ciest III.triedy. Bodové križovanie ciest 1. triedy je v piatich prípadoch. Bodové križovania so železničnou traťou v zásade využívajú výlučne existujúce železničné priecestia; preferencia mimoúrovňových križovaní.
Až 116 km tvoria cyklotrasy po hrádzach riek. Tieto línie sú pre cyklistov zaujímavé nielen preto, že vedú v atraktívnom prostredí riečnych biokoridorov, ale aj preto, že zaručujú minimálne výškové prevýšenie, a tak sú vhodné pre každého cyklistu, najmä pre veľkú skupinu rodičov s deťmi.
Využitie bývalých železničných stavieb napríklad v koridore tzv. Bohumínskej železničnej trate v katastri obce Margecany. Pôvodne jednokoľajná trať sa modernizovala, ale viaceré torzá zo železničného telesa zostali, a tak pre nás poskytujú príležitosť využiť ich pre potrebu cyklotrás. Okrem známeho Bujanovského tunela, ktorý je potrebné zrekonštruovať, sú to železničné násypy a zárezy, piliere po železničných mostoch, ktoré sa núkajú na opätovné oživenie.
Rozsah stavebných opatrení – z koncepcie vyplýva, že až 49 % z navrhovanej siete je hotových, 25 % si vyžaduje rekonštrukciu a len 26 % je potrebné realizovať ako novostavbu, čo predstavuje 138 km nových cyklistických, prípadne účelových komunikácií.
Odhadovaný rozpočet (stavebné náklady) bez objektov a nákladov na majetkoprávne vysporiadanie je 22 miliónov eur pre celý kraj.
Za hlavné priority boli určené nasledovné úseky:
Vetva A – EuroVelo 11
Vetva B – Zemplínska
Vetva C -Gemerská
Vetva D – Hornádska
Vetva E – Abovská
Vetva F – Tokajská
Vetva G – Dolnozemplínska
Odhadované náklady na výstavbu prioritných úsekov:
Kostrová sieť cyklistických trás - orientačný rozpočet |
||||
Pracovný názov |
cyklistické cestičky |
rekonštrukcie ÚK a hrádzí |
vyznačenie CCT |
spolu v € |
Vetva A |
2 604 000 |
368 280 |
13 468,5 |
2 985 748,5 |
Vetva B |
2 646 840 |
1 484 800 |
24 071,1 |
4 155 711,1 |
Vetva C |
2 652 000 |
1 442 000 |
18 988,2 |
4 112 988,2 |
Vetva D |
1 800 360 |
1 082 680 |
6 232,5 |
2 889 272,5 |
Vetva E |
3 086 160 |
498 120 |
17 764,2 |
3 602 044,2 |
Vetva F |
3 772 320 |
411 640 |
16 459,8 |
4 200 419,8 |
Vetva G |
0 |
0 |
13 512,0 |
13 512,0 |
spolu |
16 561 680 |
5 287 520 |
110 496,3 |
21 959 696,3 |
Koniec obsahu.
Copyright © 2009-2024
Košický samosprávny kraj. Všetky práva vyhradené.
.
Koniec stránky.