Na pojazdnú Vagón – galériu prispel KSK

Po takmer 30 rokoch sa opäť roztočia kolesá historického motoráku s označením M 131. 1538. Postarali sa o to železniční nadšenci z Klubu historických koľajových vozidiel (KHKV) v Košiciach s finančnou podporou 15 tisíc eur z grantového systému dlhodobého programu KSK Terra Incognita – Krajina nespoznaná.

Motoráčik bude verejnosti slávnostne predstavený v sobotu 20. apríla o 10.40 hod. v rámci tradičného podujatia Rušňoparáda 2013 v košickom rušňovom depe . Okrem novej fazóny dostane aj nové meno Ľubka. Rozviazaním bielej stužky a jemným preleštením novučičkého laku ho do života uvedie predseda Košického samosprávneho kraja Zdenko Trebuľa. Druhým kmotorom, ktorý sa postará o odborný dohľad nad mašinkou, bude Peter Oravec z Klubu historickej techniky pri Rušňovom depe vo Zvolene.

Motorák s charakteristickou červenou farbou bol v Československu známy aj ako Hurvínek, Kredenec, Splašená bedňa či Stotridsaťjednička. Košická mašinka bude od soboty definitívne Ľubkou. Červený osobný motorový vozeň zaujme nielen zvonka, ale i zvnútra, ako netradičný výstavný priestor. V pojazdnej Vagón – galérii sa návštevníci zoznámia s najkrajšími a najatraktívnejšími zákutiami Košického kraja. Motorák by sa s originálnou výstavou mal v budúcnosti predstaviť na viacerých miestach východného Slovenska. Čaká ho ešte oprava motora, technické skúšky a vybavenie interiéru drevenými lavicami.

Historický osobný motorový vozeň zrekonštruovali dobrovoľníci z KHKV a zamestnanci firmy Renova, Autodoprava Peter Ferenc a spoločnosť Zastrova, s finančnou podporou 15 tisíc eur z grantového systému dlhodobého programu KSK Terra Incognita – Krajina nespoznaná. Náročná oprava si zatiaľ vyžiadala priame náklady vo výške takmer 30 tisíc eur a stovky brigádnických hodín. Na Slovensku pôjde o štvrtý opravený motorák tohto typu.

Zrekonštruovaná M.131.1538 – Ľubka, bola vyrobená v roku 1956, zabezpečovala prepravu v okolí Fiľakova, Lučenca a Zvolena. Ako osobný vlak prestala byť nasadzovaná na prelome rokov 1977/78, no už v roku 1978 bola v ŽOS České Velenice prestavaná na trolejársky vozeň s označením M.131. 2037. Na východe Slovenska slúžila do roku 1984, o čosi neskôr ju odovzdali do SOU železničného v Košiciach ako názornú učebnú pomôcku. Pre svoju technickú zastaranosť stratila edukatívny význam, no stala sa cieľom záchrany železničných nadšencov.

V programe KSK Terra Incognita –Krajina nespoznaná bolo rozdelených pol milióna eur na rozvoj drobnej infraštruktúry. Z ojedinelého dotačného programu z verejných prostriedkov bolo podporených 39 projektov v mestách a obciach Abova (13 projektov), Gemera (11), Zemplína (11) a Spiša (4 projekty). Cieľom výzvy bolo zvýšiť kvalitu služieb v cestovnom ruchu na území Košického kraja. O podporu sa uchádzalo 137 žiadostí s požadovanou sumou takmer 1,7 milióna eur. Najviac záujemcov bolo zo Zemplína (50) a Abova (41), z Gemera prišlo 27 a zo Spiša 17 žiadostí. Najčastejším žiadateľom boli obce a mestá (74), nasledovali podnikatelia (25) a záujmové združenia (20), cirkevné inštitúcie podali 10 a organizácie v zriaďovateľskej pôsobnosti KSK (8 žiadostí).

Autor/zdroj: Zuzana Lehotská, Zuzana Bobriková
Zverejnil: Ing. Peter Kupčík
Vytvorené: 18.04.2013 14:00
Upravené: 08.03.2017 10:07

Udalosti

Zobraziť všetky udalosti

Knihy na dosah Via Carpatia