Košický samosprávny kraj sa pridáva k iniciatíve k dostavbe diaľnice z Ukrajiny až do Košíc

Iniciatíva má za cieľ apelovať na vládu, aby dobudovala začiatok diaľnice D1, ktorá vedie zo štátnej hranice s Ukrajinou až po hlavné mesto.

Košický samosprávny kraj (KSK) sa pridal k iniciatíve, ktorá má za cieľ vyvinúť tlak na vládu, aby dobudovala diaľnicu D1 z Ukrajiny po Košice. Za týmto účelom sa na Úrade KSK stretol predseda Košického samosprávneho kraja, zástupcovia Ministerstva investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie SR (MIRRI), klastra Košice IT Valley aj členovia občianskych združení Diaľnica na Zemplín a Nové Michalovce. „V Košickom kraji je 2 400 kilometrov ciest, z toho iba 22 kilometrov diaľnic a 15 kilometrov rýchlostných ciest, čo je najmenej zo všetkých krajov. V okresoch Gelnica, Michalovce, Rožňava, Sobrance či Trebišov nie sú žiadne diaľnice alebo rýchlostné cesty. Ak chceme východ skutočne rozhýbať, prilákať sem investorov a zastaviť odliv mozgov, potrebujeme urýchlene začať s prípravou podkladov k výstavbe diaľnice D1 z Ukrajiny až po Košice. Som rád, že súčasná vláda dáva šancu tomuto zámeru a je ochotná o ňom diskutovať,“ povedal predseda Košického samosprávneho kraja Rastislav Trnka.

Jedným z najvyťaženejších dopravných ťahov v rámci Košického kraja je spojenie medzi Košicami a Michalovcami. Kým v roku 2015 prešlo vstupom do Košíc v smere od Michaloviec za 24 hodín 11 700 vozidiel, pri poslednom sčítaní v roku 2019 to bolo už 15 000, čo je nárast takmer o 30 percent. Na Zemplíne pritom má trvalý pobyt až 430 000 ľudí, čo je pre porovnanie takmer 80 percent z celkového počtu obyvateľov celého Trnavského samosprávneho kraja. „Som rád, že predseda Košického samosprávneho kraja prevzal iniciatívu a stal sa lídrom tohto procesu. Pre východ je to nádej, že naša požiadavka nepôjde do stratena, ale kompetentní jej budú venovať náležitú pozornosť. Podnikatelia budú maximálne súčinní,“ povedal rodák zo Zemplína a podnikateľ Martin Kohút.

Iniciatíva presadzuje dostavbu diaľnice od Bidoviec pri Košiciach až po Užhorod. Ukrajina totiž už v súčasnosti pracuje na výstavbe diaľnice od hranice so Slovenskom po hlavné mesto Kyjev. „Karpatský región, do ktorého spadá aj územie Košického kraja, je v súčasnosti najuzavretejší, aký kedy bol od prvej svetovej vojny. Dostať sa z Košíc do Kyjeva trvá autom až 12 hodín, navyše v súčasnosti na tejto trase neexistuje žiadne priame vlakové spojenie. Ak východ chce prosperovať a posúvať sa v oblasti regionálneho rozvoja, o dostavbe diaľnice treba hovoriť teraz,“ uviedol štátny tajomník MIRRI Marek Antal.

Iniciatíve chce pomôcť aj klaster Košice IT Valley, ktorý úzko spolupracuje s Technickou univerzitou v Košiciach (TUKE). Na TUKE študuje až 1 500 študentov z Ukrajiny, ktorí po skončení štúdia ostávajú pracovať práve v IT sektore v metropole východu.

Za diaľničné spojenie západu s najvýchodnejšími okresmi bojuje aj novovzniknuté občianske združenie Diaľnica na Zemplín, do ktorého sa pripájajú podnikatelia, poslanci, starostovia aj aktivisti. „Na dostavbu diaľnice po Ukrajinu, kde by sa D1 mala začínať, bola v minulosti vypracovaná štúdia Posudzovania vplyvov na životné prostredie (EIA), dnes už však nie je platná. Aktuálne neexistuje žiadny dokument, na základe ktorého by bolo možné začať s dostavbou diaľnice D1. Bez lobingu sa na Slovensku zrejme veci nepohnú. Pre nedostatočnú infraštruktúru prichádzame o investorov aj o šikovných mladých ľudí.“ povedal predseda OZ Peter Báthory.

Podľa Radovana Geciho, aktivistu za Nové Michalovce, na východnej hranici by mohol tiež vyrásť najmodernejší prechod pre vybavovanie tranzitnej aj cieľovej dopravy do Schengenského priestoru. „Hraničný vysokokapacitný terminál vybavený smart technológiami, digitalizáciou akýchkoľvek procesov pre vstup, by napomohol celej euro-ázijskej doprave si vyberať práve slovenský prechod pre kamiónovú ale aj osobnú dopravu,“ uvádza Geci.

Dostavba diaľnice D1 z Košíc do Sobraniec je zaradená do zoznamu TOP 15 investičných priorít súčasnej vlády. Úsek vedúci až po štátnu hranicu s Ukrajinou zatiaľ medzi priority nepatrí. „Po našom rokovaní so zástupcom ukrajinského prezidenta k budovaniu diaľnice od Kyjeva po hranicu so Slovenskom je jasné, že musíme aj my šliapnuť na pedál,“ dodal župan Trnka.

Autor/zdroj: JUDr. Anna Terezková
Zverejnil: Ing. Peter Kupčík
Vytvorené: 18.12.2020 14:35
Upravené: 21.01.2021 12:50

Udalosti

Zobraziť všetky udalosti

Savoro palo COVID-19 Tájékoztató oldal a koronavírusról