Galéria Baníckeho múzea predstaví výstavu moderného umenia
Vernisáž výstavy "TROJLÍSTOK geometrie" sa uskutoční 20. mája 2021.
Banícke múzeum v Rožňave, kultúrne zariadenie Košického samosprávneho kraja, vás pozýva na výstavu s názvom TROJLÍSTOK geometrie. Vernisáž výstavy sa uskutoční 20. mája 2021 o 16:00 v Galérii Baníckeho múzea v Rožňave na Námestí baníkov 25 a potrvá do 27. júna 2021.
Výstavný projekt pod názvom „TROJLÍSTOK geometrie“ prináša do Rožňavy jednu generačne príbuznú maliarsku výpoveď. Ide o tri mladé maliarky východného Slovenska, tri individuálne programy súčasnej maľby na hranici abstraktnej maľby a štylizovanej figurácie. „Geometricky jazyk elementárnych foriem a farieb tvorí spoločnú platformu ich vyjadrovania, pričom každá z nich si vytvára svoj osobitý obrazový svet a maliarsku reč. Spoločnú majú aj maliarsku techniku akrylovej maľby na plátne, pričom Germuška Vrancová a Štulerová často používajú rondá – kruhové kompozície diel,“ informoval kurátor výstavy, Vladimír Beskyd.
Monika Germuška Vrancová (1985) uprednostňuje budovanie romantických temných plátien, kde dominuje elementárny natiahnutý tvar zobákovitej lebky (Aký to nádherný svet I-III, 2019), detaily organických foriem (Dobývanie Zeme I, RNA bez života I-II, 2020), či svet tajomných lesných krajín, psychologickej nočnej atmosféry s mesiacom a hviezdami (Mesiac v lese; Súhvezdie smrti; Tieň stromu, všetky 2019). V jej maľbách ožíva „zamatová“ temnota, začarované krajiny v štýle gothic, kde sa zjavujú dlhé tiene, lebky, nože a svit mesiaca v splne. V akrylových maľbách Simony Štulerovej (1987) ide predovšetkým o stret inžinierskej mestskej civilizácie a prírody. Modeluje štylizované fragmenty architektúry, krajinárskych prvkov a ich vzájomnej komunikácie, či protipostavenia (Stopy architektúry, 2019; In medias res 6, 2021). V posledných prácach komorného charakteru zjednodušuje kompozície a tvary, pričom pomocou tušu vnáša isté „zmäkčenie“ geometrického slovníka aj celkového vyznania diel (In medias res 7-10, 2021). Najmladšia maliarka v tejto zostave - Denisa Dovaľová (1991), prináša obrazové plátna, ktoré modelujú základné geometrické tvary a plochy (Východisko, 2017; Phi, Clona, obe 2019), alebo zaplňujú levitujúce tvary jednoduchých foriem (Elementy, 2017; No8, 2018; Uo uo, 2019). Nasledujú náznaky interiérov či podivných technických výkresov a strojov (Miesidlo, 2014; Mechanizmus, 2016; NoO, 2018; Aero, 2019). V posledných prácach menších formátov sa objavujú aj náznaky ľudskej figúry a rozličných amorfných tvarov (Vraj jar; Kalila; Heal a Few Men, všetky 2019).
Všetky tri východoslovenské maliarky sú absolventkami Katedry výtvarných umení a intermédií Fakulty umení TU v Košiciach, pričom dve z nich – Denisa Dovaľová a Simona Štulerová ukončili štúdium v Ateliéri súčasného obrazu doc. Adama Szentpéteryho – významného umelca a pedagóga z Rožňavy.
Výstava bola podporená z verejných zdrojov Fondu na podporu umenia.
Viac informácií o aktuálnych výstavách a podujatiach nájdete na webe Baníckeho múzea v Rožňave www.banmuz.sk.
Autor/zdroj:
Banícke múzeum v Rožňave / Róbert Šimko
Zverejnil:
Jozef Andrejko
Vytvorené:
19.05.2021 08:00
Upravené:
28.01.2022 16:55