Úrad Košického samosprávneho kraja, Námestie Maratónu mieru 1, 042 66 Košice www.vucke.sk

[Zobrazuje sa optimalizovaná verzia stránky pre slabo vidiacich alebo špecializované či staršie prehliadače.] Prejsť na pôvodnú verziu...


Začiatok stránky, titulka:

XIX. – Umenie 19. storočia na východnom Slovensku

Pokračuj v čítaní alebo preskoč na menu. Ďalšie možnosti: Začiatok stránky; Zoznam sekcií; Vyhľadávanie; Pätičkové informácie.

Pokračovanie obsahu:

Východoslovenská galéria, najstaršia regionálna galéria, začala svoju činnosť v roku 1952. Prvým výstavným projektom bola výstava Východoslovenskí maliari 19. storočia, realizovaná ešte v priestoroch Východoslovenského múzea, z ktorého bol pre činnosť galérie vyčlenený základný umelecký fond. V súčasnosti sú ťažiskom zbierkového fondu galérie diela z 19. a 20. storočia, ktoré príkladne dokumentujú vývoj výtvarného prejavu nielen v oblasti východného Slovenska.

Aktuálna výstava prezentuje umelecké diela zo zbierok Východoslovenskej galérie, ktorých produkcia sa sústreďovala v oblasti dnešného východného Slovenska, ktoré bolo v tom čase súčasťou národnostne pestrej štruktúry monarchie. Výstava reflektuje vlastné akvizičné a dokumentačné stratégie v rámci odbornej, umelecko-historickej praxe. Oproti pôvodnej koncepcii je súčasný projekt obohatený o diela z fondov kresby a grafiky (Alt, Benczúr, Mednyánszky, Myskovszky, Hanula, Klimkovičovci).

Naproti pôvodnému koncepčnému riešeniu sú diela vystavené do jednotlivých tematických okruhov, ktoré sledujú špecifické črty na základe námetu (portrét, krajina, zátišie, duchovný a svetský život, náznaky exotiky) a geografických súvislostí (spišský a košický okruh). Výtvarný a kultúrny život na východnom Slovensku sa v prvej polovici 19. storočia začína sústreďovať v dvoch hlavných centrách – Prešove a Košiciach. V strede záujmu bola portrétna maľba, ktorú významne reprezentoval spišský maliar usadený v Prešove Ján Rombauer.

Výrazná koncentrácia umeleckej produkcie sa popri Košiciach a Prešove sústredí v okolí spišského regiónu (Levoča – dánsky maliar Ján Jakub Stunder). Stunderov pozitívny vplyv klasicistickej kultivovanosti je príznačný pri formovaní domácich predstaviteľov krajinárskeho a portrétneho žánru (Jozef Czauczik, Ján Jakub Müller, Ján Rombauer). V prostredí spišskej výtvarnej produkcie sa v druhej polovici 19. storočia formuje okruh umelcov, ktorí sa sústreďovali okolo Jozefa Czauczika, vedúcej osobnosti pre iných maliarov pôsobiacich v regióne (Karol Marko, St., Gustáv Müller, Titus Szent-Istvány, Karol Tibély). Koniec storočia vrcholí v ideovom prijatí skeptickej a nostalgickej tvorby autorov, u ktorých dominuje krajinársky žáner, reagujúci na poznanie a rozvinutie princípov impresionizmu a (Ladislav Mednyánszky, Ľudovít Čordák, Ferdinand Katona).

Reinštalovaná expozícia prezentuje výsledky dlhodobého zberateľského úsilia galérie. Od svojej prvej prezentácie v roku 1952 prechádzala viacerými obmenami a postupne bola obohacovaná o nové prírastky a zreštaurované diela. Poslednou významnejšou akvizíciou je dielo Ignáca Klimkoviča – V kvapľovej jaskyni (1843), ktoré v roku 2017 získala galéria do svojich zbierok. Prírastok rozširuje kontext umeleckého odkazu rozvetvenej košickej rodiny Klimkovičovcov. Expozícia umenia 19. storočia bola počas 65-ročnej činnosti galérie vystavovaná v menších obmenách viackrát. Jej koncepčnú podobu formovali niekdajší i súčasní historici umenia na čele s Dr. Imrichom Groškom, ktorého odborná práca zanechala v prostredí galérie nezmazateľnú stopu.

Výstavy tejto galérie z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia.

Koniec obsahu.


ZOZNAM SEKCII:

VYHLADAVANIE NA WEB SIDLE:

Hľadať


PÄTIČKA:

Copyright © 2009-2019 Košický samosprávny kraj. Všetky práva vyhradené.
Stránky generuje redakčný systém WebJET.

Koniec stránky.